Види навчальної діяльності
Обговорюємо
- Які елементи належать до графічного інтерфейсу програм та які події у програмі можуть бути пов'язані з ними?
- Чому середовище Lazarus можна віднести до середовищ подійно-орієнтованого програмування?
- Чому створений проект у середовищі Lazarus складається з декількох файлів і папок?
- Яке призначення має екранна форма у проекті, створеному в середовищі Lazarus?
- Які властивості можуть мати об'єкти в проекті, створеному в середовищі Lazarus? Як можна змінити значення властивостей?
Діємо разом
- Вправа 1. Завантажте та виконайте проект Маса тіла. Введіть дані, необхідні для виконання проекту, та проаналізуйте результат його виконання.
- Відкрийте середовище програмування Lazarus.
- У меню Проект оберіть вказівку Відкрити проект:
- У папці проекту Маса тіла відкрийте файл проекту project1.lpi.
- Запустіть проект на виконання (F9).
- Введіть у пропоновані поля свій зріст у сантиметрах і масу в кілограмах:
- Натисніть на кнопку Розрахунок, щоб перевірити показники співвідношення своєї маси та зросту. Проаналізуйте отриманий результат.
- Закрийте вікно форми проекту. У вікні повідомлення про завершення виконання проекту натисніть Гаразд:
- Завершіть роботу з проектом. Для цього в меню Проект оберіть вказівку Закрити проект.
- Завершіть роботу із середовищем Lazarus. Для цього у вікні Майстер проектів оберіть Вийти з Lazarus:
- Вправа 2. Створіть проект, після запуску якого у вікні Перша програма виводиться повідомлення Ура! Запрацювало!
- Створіть папку проекту Перша програма.
- Намалюйте модель розміщення об'єктів графічного інтерфейсу програми.
- Після запуску середовища Lazarus, збереження проекту, перейдіть на екранну форму проекту.
- У вікні Інспектора об'єктів для форми оберіть властивість Caption (Підпис), і встановіть для неї значення Перша програма
- На панелі компонентів Standard оберіть інструмент, за допомогою якого створюється напис на формі:
- Натисніть у місці форми, де ви хочете розмітити напис
- У вікні Інспектора об'єктів для напису оберіть властивість Caption (Підпис), і встановіть для неї значення Ура! Запрацювало! Перевірте, чи змінився напис Label1 (Позначка1) на введений текст.
- Змініть значення властивості Font (Шрифт) вказавши назву шрифту, накреслення та розмір
- Збережіть зміни у проекті. Запустіть його на виконання (F9). Закрийте усі вікна середовища Lazarus.
Працюємо в парах
- Запустіть на виконання проект Чарівна скриня. Поміркуйте, які компоненти графічного інтерфейсу могли бути використані при його складанні, які значення їх основних властивостей. Переконайтесь у правильності своїх здогадок, відкривши проект у середовищі Lazarus.
Виконуємо самостійно
- Завдання 1. Ваш молодший брат любить довго засиджуватися за комп'ютером. Створіть програму в одному із середовищ програмування мовою Python, після запуску якої з'являтиметься вікно з повідомленням про необхідність дотримання часу роботи за комп'ютером. Створіть аналогічну програму в середовищі Lazarus. Визначте:
- скільки часу ви витратили на розробку кожної із програм, поміркуйте, чому зафіксовані значення часу розробки програми є різними;
- вікно якої екранної форми проекту більше б зацікавило молодшого брата і чому.
- Завдання 2. Створіть програму у середовищі Lazarus, після запуску якої на екранні формі буде відображатися календар на поточний місяць, наприклад, на грудень 2016 р. Скористайтеся графічною підказкою:
Домашнє завдання
- Опрацювати підручник: §16 с. 113-119