Види навчальної діяльності
Обговорюємо
- Як змінити значення властивостей об'єктів у середовищі програмування Lazarus?
- Чим відрізняються статичний і динамічний способи зміни значення властивостей об'єкта?
- Як позначаються оператори присвоєння значень мовами Python і Free Pascal?
- Що таке подія та як вона пов'язана з об'єктом у середовищі програмування?
- Як пов'язати подію з кодом процедури для її обробки в середовищі Lazarus?
- Яке призначення елемента управління кнопка на екранних формах?
Діємо разом
- Вправа 1. Змініть проект Числа так, щоб серед натуральних чисел від 2 до 20 після натиснення кнопки Складені числа на екрані відображалися складені числа, а після натисненні кнопки Прості числа - прості.
- У середовищі Lazarus відкрийте файл проекту Числа з іменем project1.lpi.
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, які дії виконуються в програмі після натисненні кнопки Складені числа.
- Переконайтеся, що з кнопкою Прості числа не пов'язана жодна з подій у програмі й при натисненні цієї кнопки ніякі дії не відбуваються.
- Зупиніть виконання програми.
- Проаналізуйте програмний код, який викликається подією: натиснуто об'єкт Button1.
- Перейдіть у вікно дизайнера форм
- Двічі натисніть на об'єкті Button2, значення властивості Caption якого - Прості числа.
- У вікні редактора тексту створіть програмний код подібно до відповідного коду для об'єкта Button1.
- Збережіть зміни у проекті. Запустіть проект на виконання.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
label1.Visible:= False;
label2.Visible:= False;
label3.Visible:= True;
label4.Visible:= False;
label5.Visible:= True;
label6.Visible:= False;
label7.Visible:= True;
label8.Visible:= True;
label9.Visible:= True;
label10.Visible:= False;
label11.Visible:= True;
label12.Visible:= False;
label13.Visible:= True;
label14.Visible:= True;
label15.Visible:= True;
label16.Visible:= False;
label17.Visible:= True;
label18.Visible:= False;
label19.Visible:= True;
end;
- Вправа 2. Розробіть проект, в якому під час натиснення кнопки Зліва-направо або Справа-наліво з поданих фрагментів слів "КА", "БАН" утворюється слово у вказаному порядку.
- У середовищі Lazarus створіть новий проект. Змініть значення властивостей об'єкта Form1.
- У вікні дизайнера форми Form1 додайте на форму об'єкти, які мають вказані значення властивості Caption (значення властивостей Font для кожного об'єкта оберіть самостійно):
- Двічі натисніть на кнопці Button1 і у вікні редактора тексту запишіть команди:
- Аналогічно додайте програмний код до процедури, яка буде обробляти подію - натиснення кнопки Button2. Зверніть увагу, що в цьому разі напис має формуватися в іншій послідовності.
- Збережіть проект й усі файли, які його складають. Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи виконуються вказані в заданні дії під час натискання кожної з кнопок.
- Спробуйте виконати програму з іншими фрагментами тексту для утворення слова.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
Label3.Caption := Label1.Caption + Label2.Caption;
end;
procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject);
begin
Label3.Caption := Label2.Caption + Label1.Caption;
end;
Працюємо в парах
- Який вигляд може мати форма проекту, які елементи управління доцільно застосувати та яким чином створити проект, щоб використати його для навчання учнів молодших класів правил безпечної поведінки в Інтернеті? Розподіліть ролі: керівник проекту, дизайнер, програміст. Створіть запланований проект.
Виконуємо самостійно
- Завдання. У середовищі Lazarus розробіть проект Анаграми, у якому після натиснення кнопки Розпочати з поданих трьох літер, розміщених у написах, на екрані утворюються можливі "слова". Наприклад, із літер Л, І, С потрібно отримати: ЛІС, ІСЛ, СЛІ, СІЛ, ЛСІ, ІЛС.
Домашнє завдання
- Опрацювати підручник: §18 с. 120-124