Види навчальної діяльності
Обговорюємо
- Що таке метод?
- Як записується виклик методу до обраного об'єкта?
- Як використання методів спрощує роботу з кількома формами в проекті?
- Для чого використовують вікна повідомлень при складанні програм із графічним інтерфейсом?
Діємо разом
- Вправа 1. Розробіть проект Довідник з фізики, у якому головна форма матиме вигляд, як на малюнку.
- У середовищі Lazarus створіть проект. Змініть значення властивостей Caption і Font об'єкта Form1.
- У вікні дизайнера форми Form1 додайте об'єкти і задайте значення для властивостей Caption і Font цих об'єктів:
- Додайте до проекту форму Form2, розмір якої відповідає розміру головної форми.
- На формі Form2 розмістіть два написи і задайте для них значення відповідних властивостей:
- Додайте до проекту форми Form3, Form4, які містять написи щодо інших понять і задайте значення властивостей подібно як на формі Form2.
- Розмістіть вікна додаткових екранних форм під головною формою. Збережіть проект і всі його файли.
- Перейдіть до редактора тексту головної форми Unit1 і після вказівки Implementation (Впровадження) введіть програмний код:
- Перейдіть у вікно дизайнера форми Form1. Двічі натисніть на кнопці Теплопровідність.
- У вікні редактора коду додайте виклик методу ShowModal для форми Form2.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin Unit2.Form2.ShowModal; end;
- Виконайте аналогічні до пунктів 8-9 для кнопок Конвекція та Випромінювання, за якими будуть відкриватися відповідні екранні форми.
- Додайте метод Close, який викликається натисненням кнопки Завершити, як показано на скріншоті.
- Запустіть проект на виконання. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об'єктів екранних форм.
implementation
uses Unit2, Unit3, Unit4;
procedure TForm1.Button4Click(Sender: TObject);
begin
Form1.Close;
end;
- Вправа 2.Створіть програму мовою Python в одному із середовищ програмування, яка виводитиме повідомлення в окремому вікні. Проаналізуйте програмний код і збережіть у файлі з іменем helloagain.py:
# підключення модуля віконного графічного інтерфейсу користувача
import tkinter
# підключення модуля вікна повідомлення
import tkinter.messagebox
# обробка події натиснення кнопки
def button_click():
# створення вікна повідомлення
tkinter.messagebox.showinfo('Робота кнопки', 'Привіт знову!')
# створення вікна програми
main = tkinter.Tk()
# створення текстового напису
label1 = tkinter.Label(text='Привіт світ!')
# розміщення напису на головній формі
label1.pack()
# створення кнопки та її розміщення на головній формі
button = tkinter.Button(main, text='Натисни мене!', command=button_click)
# розміщення кнопки на головній формі
button.pack()
# запуск обробки подій програми
main.mainloop()
Працюємо в парах
- Поміркуйте, які переваги й недоліки різних способів зміни значень властивостей об'єктів у середовищі Lazarus.
Виконуємо самостійно
- Завдання. Розробіть проект Табло, у якому на формі відображатимуться написи із символом «*» і дві кнопки із цифрами 1 і 2. Після натискання кнопки із цифрою 1 або 2 на табло зникатимуть деякі із зображених символів, а залишатимуться ті, що відтворюють обрану на кнопці цифру.
Домашнє завдання
- Опрацювати підручник: §18 с. 124-126