Сторінка 1

пʼятниця, 9 грудня 2016 р.

Величини, їх типи та властивості

Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Види навчальної діяльності
Обговорюємо
  1. Які величини ви використовуєте в повсякденному житті та чим вони відрізняються?
  2. Як мовами програмування Free Pascal і Python описують константи та змінні величини?
  3. Опишіть правила вибору ідентифікаторів величин. Наведіть приклади.
  4. Як у середовищі Lazarus описати постійні величини та змінні величини різних типів, які будуть використовуватися в програмі?
  5. Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
Діємо разом
  • Вправа 1. У середовищі програмування Lazarus розробіть для туристичної агенції проект реєстраційної форми на подорож містами Європи, у якій турист може вказати відомості:
    • персональний код клієнта;
    • орієнтовний місяць запланованої подорожі;
    • кількість днів у подорожі;
    • кількість осіб, що подорожуватимуть разом із ним;
    • тип харчування: 0,5 - сніданок або вечеря; 1,0 - триразове харчування; 1,5 - п'ятиразове харчування.
  • Після введення даних на екрані має з'явитися підтвердження введених даних. Формою реєстрації можна управляти за допомогою кнопок: Почати реєстрацію, яка викликає вікна введення даних, Надіслати форму, що закриває вікно головної форми.
  1. У середовищі Lazarus створіть проект і змініть значення властивості Caption об'єкта Form1.
  2. У вікні дизайнера форми Form1 додайте об'єкти і задайте значення за зразком як на скріншоті.
  3. Створіть процедуру обробки події: натиснуто кнопку Почати реєстрацію. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватися у проекті:
  4. var kod, month, day, number: integer;
        feeding: real;
  5. У вікні редактора коду запишіть команди введення значень користувачем для всіх змінних величин. Наприклад, для змінної, яка набуде значення введеного персонального коду, ця команда матиме вигляд:
  6. kod := StrToInt(InputBox('Введення даних', 'Введіть персональний код: ', ''));
  7. Запишіть команди зміни значення властивості Caption усіх написів, для яких початкове значення цієї властивості - Не визначено. Наприклад, для напису, що відповідає персональному коду клієнта:
  8. Label7.Caption := IntToStr(kod);
  9. Створіть процедуру обробки події: натиснуто кнопку Надіслати форму. У програмному коді процедури використайте метод Закрити форму:
  10. Form1.Close;
  11. Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи дії, пов'язані з об'єктами управління екранної форми, відповідають умові завдання. Якщо є помилки є - виправте їх.
  • Вправа 2. У деякому місті всі пішохідні доріжки побудували на перпендикулярних лініях. Але це не був найкоротший шлях. Розробіть проект у середовищі програмування мовою Python, за допомогою якого можна буде представити мерії деякого міста нову модель та розрахунок нових коротких доріжок.
  1. Визначте вхідні дані та результат. Розгляньте інформаційну модель завдання
  2. У середовищі програмуванні мовою Python створіть новий файл з іменем paths.py.
  3. У вікні редактора коду введіть команду приєднання бібліотеки математичних функцій:
  4. from math import sqrt
  5. Запишіть у вікні редактора коду команди для введення значень для змінних а і b:
  6. a = int(input('a = '))
    b = int(input('b = '))
  7. Запишіть вираз для знаходження значення змінної c та команду для виведення результату на екран за правилами мови Python:
  8. c = sqrt(a * a + b * b)
    print(c)
  9. Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи результат для значень змінних а=3, b=4 становить 5.0
Працюємо в парах
  • Поміркуйте, як змінити проект Доріжки в парку, створений у середовищі програмування мовою Python, щоб реалізувати його в середовищі Lazarus. Створіть такий проект.
Виконуємо самостійно
  • Завдання. Запишіть вираз для обчислення кількості місць в літаку при зміні рядів в навчальному середовищі Блоклі. Змінюючи положення повзунка для зміни кількості рядів, визначте кількість місць у літаку.
Домашнє завдання
  • Опрацювати підручник: §20 с. 132-137