Види навчальної діяльності
Обговорюємо
- Які величини ви використовуєте в повсякденному житті та чим вони відрізняються?
- Як мовами програмування Free Pascal і Python описують константи та змінні величини?
- Опишіть правила вибору ідентифікаторів величин. Наведіть приклади.
- Як у середовищі Lazarus описати постійні величини та змінні величини різних типів, які будуть використовуватися в програмі?
- Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
Діємо разом
- Вправа 1. У середовищі програмування Lazarus розробіть для туристичної агенції проект реєстраційної форми на подорож містами Європи, у якій турист може вказати відомості:
- персональний код клієнта;
- орієнтовний місяць запланованої подорожі;
- кількість днів у подорожі;
- кількість осіб, що подорожуватимуть разом із ним;
- тип харчування: 0,5 - сніданок або вечеря; 1,0 - триразове харчування; 1,5 - п'ятиразове харчування.
- Після введення даних на екрані має з'явитися підтвердження введених даних. Формою реєстрації можна управляти за допомогою кнопок: Почати реєстрацію, яка викликає вікна введення даних, Надіслати форму, що закриває вікно головної форми.
- У середовищі Lazarus створіть проект і змініть значення властивості Caption об'єкта Form1.
- У вікні дизайнера форми Form1 додайте об'єкти і задайте значення за зразком як на скріншоті.
- Створіть процедуру обробки події: натиснуто кнопку Почати реєстрацію. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватися у проекті:
- У вікні редактора коду запишіть команди введення значень користувачем для всіх змінних величин. Наприклад, для змінної, яка набуде значення введеного персонального коду, ця команда матиме вигляд:
- Запишіть команди зміни значення властивості Caption усіх написів, для яких початкове значення цієї властивості - Не визначено. Наприклад, для напису, що відповідає персональному коду клієнта:
- Створіть процедуру обробки події: натиснуто кнопку Надіслати форму. У програмному коді процедури використайте метод Закрити форму:
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи дії, пов'язані з об'єктами управління екранної форми, відповідають умові завдання. Якщо є помилки є - виправте їх.
var kod, month, day, number: integer;
feeding: real;
kod := StrToInt(InputBox('Введення даних', 'Введіть персональний код: ', ''));
Label7.Caption := IntToStr(kod);
Form1.Close;
- Вправа 2. У деякому місті всі пішохідні доріжки побудували на перпендикулярних лініях. Але це не був найкоротший шлях. Розробіть проект у середовищі програмування мовою Python, за допомогою якого можна буде представити мерії деякого міста нову модель та розрахунок нових коротких доріжок.
- Визначте вхідні дані та результат. Розгляньте інформаційну модель завдання
- У середовищі програмуванні мовою Python створіть новий файл з іменем paths.py.
- У вікні редактора коду введіть команду приєднання бібліотеки математичних функцій:
- Запишіть у вікні редактора коду команди для введення значень для змінних а і b:
- Запишіть вираз для знаходження значення змінної c та команду для виведення результату на екран за правилами мови Python:
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи результат для значень змінних а=3, b=4 становить 5.0.
from math import sqrt
a = int(input('a = '))
b = int(input('b = '))
c = sqrt(a * a + b * b)
print(c)
Працюємо в парах
- Поміркуйте, як змінити проект Доріжки в парку, створений у середовищі програмування мовою Python, щоб реалізувати його в середовищі Lazarus. Створіть такий проект.
Виконуємо самостійно
- Завдання. Запишіть вираз для обчислення кількості місць в літаку при зміні рядів в навчальному середовищі Блоклі. Змінюючи положення повзунка для зміни кількості рядів, визначте кількість місць у літаку.
- Опрацювати підручник: §20 с. 132-137