Сторінка 1

суботу, 14 січня 2017 р.

Величини текстового типу

Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Види навчальної діяльності
Обговорюємо
  1. Наведіть приклади значень текстових величин.
  2. Чим відрізняються значення символьного та рядкового типів?
  3. Як описати величини символьного та рядкового типів мовами програмування? Що спільного та які є відмінності в описі текстових величин мовами Free Pascal і Python?
  4. Які спільні властивості мають текстове поле й текстовий напис? Які є особливі властивості текстового поля?
  5. У яких випадках у середовищі програмування Lazarus властивості Enabled текстового поля слід надати значення False?
  6. Яка функція призначена для створення текстового поля для введення даних після підключення модуля віконного інтерфейсу користувача у програмах, створених мовою програмування Python?
Діємо разом
  • Вправа 1. У середовищі програмування Lazarus розробіть проект Вітальна листівка за зразком у якому у відповідні текстові поля на екранній формі користувач вносить ім'я адресата привітання, подію та ім'я автора привітання.
  1. Завантажте середовище Lazarus і створіть новий проект. 
  2. Змініть значення властивостей об'єкта Form1, розмістіть на формі об'єкти та надайте значень їх властивостям, щоб після запуску проекту на виконання можна було отримати привітання, наприклад, подане на скріншоті:
  3. Створіть процедуру опрацювання події: натиснути кнопку Сформувати листівку. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватись у проекті: person (адресат), ev (подія), nik (ім'я автора). Укажіть їх тип - string (рядковий).
  4. var person, ev, nik : string;
  5. Проаналізуйте фрагмент програмного коду, за допомогою якого текст, введений у текстові поля екранної форми, присвоєно значенням властивості Caption для написів на формі. При цьому текстові поля із запитаннями стануть невидимим:
  6. person := Edit1.Text;
    Label6.Caption := person;
    Label6.Visible := True;
    Edit1.Visible := False;
    Label1.Visible := False;
    
    ev := Edit2.Text;
    Label7.Caption := ev;
    Label7.Visible := True;
    Edit2.Visible := False;
    Label3.Visible := False;
    
    nik := Edit3.Text;
    Label8.Caption := nik;
    Label8.Visible := True;
    Edit3.Visible := False;
    Label5.Visible := False;
  7. Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи дії, пов'язані з об'єктами управління екранної форми, відповідають умові завдання. Якщо є помилки – виправте їх. 
  8. Збережіть проект і завершіть роботу із середовищем програмування.
  • Вправа 2У середовищі програмування мовою Python розробіть проект, у якому користувач буде вводити день тижня, натискати кнопку Гаразд, й отримувати у вікні із заголовком Увага! таке повідомлення: Сьогодні - "день тижня, який було введено".
  1. У середовищі програмування мовою Python створіть новий файл з іменем Нагадування.
  2. Проаналізуйте програмний код і змініть значення властивостей об'єктів, які використовуються у програмному коді так, щоб вони реалізовували завдання:
  3. import tkinter
    import tkinter.messagebox
    main = tkinter.Tk()
    # створення об'єкта для отримання значення з текстового поля
    str_var = tkinter.StringVar()
    # опрацювання події натиснення кнопки
    def button_click():
        tkinter.messagebox.showinfo('Program', 'Hello: ' + str_var.get())
    #створення текстового напису та його розміщення на головній формі
    label = tkinter.Label(text='Enter your name:')
    label.pack()
    #створення текстового поля та його розміщення на головній формі
    edit = tkinter.Entry(main, textvariable=str_var)
    edit.pack()
    #створення кнопки та розміщення об'єкта на головній формі
    button = tkinter.Button(main, text='Click me!', command=button_click)
    button.pack()
    #запуск опрацювання подій програми
    main.mainloop()
  4. Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи результат для введеного дня тижня п'ятниця відповідає скріншотам:
  5. Збережіть проект.
Працюємо в парах
  • Поміркуйте, як мовами програмування Free Pascal і Python записати введене слово у зворотному порядку. Складіть відповідні програми в обраному середовищі програмування та порівняйте їх.
Виконуємо самостійно
  • Завдання. Складіть програму мовою Python, за допомогою якої із введеного слова інформатика будуть утворюватися слова формаромантикаПроаналізуйте фрагмент програмного коду і запишіть команди виведення отриманих значень (запустіть проект на виконання і у вікні виконання програми введіть значення інформатика, збережіть проект.)
    s = input('Введіть слово: ')
    s1 = s[2:7]
    s2 = s[4] + s[3] + s[5:7] + s[1] + s[7:]
Домашнє завдання
  • Опрацювати підручник: §22 с. 143-150