Види навчальної діяльності
Обговорюємо
- Наведіть приклади значень текстових величин.
- Чим відрізняються значення символьного та рядкового типів?
- Як описати величини символьного та рядкового типів мовами програмування? Що спільного та які є відмінності в описі текстових величин мовами Free Pascal і Python?
- Які спільні властивості мають текстове поле й текстовий напис? Які є особливі властивості текстового поля?
- У яких випадках у середовищі програмування Lazarus властивості Enabled текстового поля слід надати значення False?
- Яка функція призначена для створення текстового поля для введення даних після підключення модуля віконного інтерфейсу користувача у програмах, створених мовою програмування Python?
Діємо разом
- Вправа 1. У середовищі програмування Lazarus розробіть проект Вітальна листівка за зразком у якому у відповідні текстові поля на екранній формі користувач вносить ім'я адресата привітання, подію та ім'я автора привітання.
- Завантажте середовище Lazarus і створіть новий проект.
- Змініть значення властивостей об'єкта Form1, розмістіть на формі об'єкти та надайте значень їх властивостям, щоб після запуску проекту на виконання можна було отримати привітання, наприклад, подане на скріншоті:
- Створіть процедуру опрацювання події: натиснути кнопку Сформувати листівку. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватись у проекті: person (адресат), ev (подія), nik (ім'я автора). Укажіть їх тип - string (рядковий).
- Проаналізуйте фрагмент програмного коду, за допомогою якого текст, введений у текстові поля екранної форми, присвоєно значенням властивості Caption для написів на формі. При цьому текстові поля із запитаннями стануть невидимим:
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи дії, пов'язані з об'єктами управління екранної форми, відповідають умові завдання. Якщо є помилки – виправте їх.
- Збережіть проект і завершіть роботу із середовищем програмування.
var person, ev, nik : string;
person := Edit1.Text;
Label6.Caption := person;
Label6.Visible := True;
Edit1.Visible := False;
Label1.Visible := False;
ev := Edit2.Text;
Label7.Caption := ev;
Label7.Visible := True;
Edit2.Visible := False;
Label3.Visible := False;
nik := Edit3.Text;
Label8.Caption := nik;
Label8.Visible := True;
Edit3.Visible := False;
Label5.Visible := False;
- Вправа 2. У середовищі програмування мовою Python розробіть проект, у якому користувач буде вводити день тижня, натискати кнопку Гаразд, й отримувати у вікні із заголовком Увага! таке повідомлення: Сьогодні - "день тижня, який було введено".
- У середовищі програмування мовою Python створіть новий файл з іменем Нагадування.
- Проаналізуйте програмний код і змініть значення властивостей об'єктів, які використовуються у програмному коді так, щоб вони реалізовували завдання:
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи результат для введеного дня тижня п'ятниця відповідає скріншотам:
- Збережіть проект.
import tkinter
import tkinter.messagebox
main = tkinter.Tk()
# створення об'єкта для отримання значення з текстового поля
str_var = tkinter.StringVar()
# опрацювання події натиснення кнопки
def button_click():
tkinter.messagebox.showinfo('Program', 'Hello: ' + str_var.get())
#створення текстового напису та його розміщення на головній формі
label = tkinter.Label(text='Enter your name:')
label.pack()
#створення текстового поля та його розміщення на головній формі
edit = tkinter.Entry(main, textvariable=str_var)
edit.pack()
#створення кнопки та розміщення об'єкта на головній формі
button = tkinter.Button(main, text='Click me!', command=button_click)
button.pack()
#запуск опрацювання подій програми
main.mainloop()
- Поміркуйте, як мовами програмування Free Pascal і Python записати введене слово у зворотному порядку. Складіть відповідні програми в обраному середовищі програмування та порівняйте їх.
Виконуємо самостійно
- Завдання. Складіть програму мовою Python, за допомогою якої із введеного слова інформатика будуть утворюватися слова форма, романтика. Проаналізуйте фрагмент програмного коду і запишіть команди виведення отриманих значень (запустіть проект на виконання і у вікні виконання програми введіть значення інформатика, збережіть проект.)
s = input('Введіть слово: ')
s1 = s[2:7]
s2 = s[4] + s[3] + s[5:7] + s[1] + s[7:]
- Опрацювати підручник: §22 с. 143-150