Сторінка 1

суботу, 14 січня 2017 р.

Складання алгоритмів опрацювання текстових величин

Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Види навчальної діяльності
Обговорюємо
  1. Які дії можна виконувати з текстовими величинами?
  2. Які функції використовують у мовах програмування для опрацювання текстових величин?
Діємо разом
  • Вправа 1. Розробіть проект у середовищі Lazarus, у якому в текстові поля, розміщені у верхній частині форми, користувач вводить день, місяць і рік свого народження та після натиснення кнопки Пуск у відповідному текстовому написі формується дата народження.
  1. Завантажте середовище Lazarus і створіть новий проект. 
  2. Змініть значення властивостей об'єкта Form1, розмістіть на формі об'єкти та надайте значень їх властивостям згідно зразка:
  3. Створіть процедуру опрацювання події: натиснути кнопку Пуск. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватись у проекті:
  4. var d, m, y, rez : string;
  5. У вікні редактора коду запишіть команди присвоювання значень змінним d, m, y, за зразком:
  6. d := Edit1.Text;
  7. Запишіть вираз для отримання значення змінної rez:
  8. rez := d + '.' + m + '.' + y;
  9. Надайте властивості Text текстового поля значення змінної rez для відображення повної дати народження:
  10. Edit4.text := rez;
  11. Запустіть проект на виконання. Введіть дані у текстові поля, натисніть кнопку Пуск і перевірте правильність роботи програми. Якщо є помилки – виправте їх. 
  12. Збережіть проект і завершіть роботу із середовищем програмування.
  • Вправа 2Розробіть у середовищі Lazarus проект, після запуску якого до текстових полів екранної форми користувач вводитиме прізвище, ім'я і по батькові. Після натиснення кнопки Старт до відповідного текстового поля будуть виводитися прізвище та ініціали.
  1. Завантажте середовище Lazarus і створіть новий проект. 
  2. Змініть значення властивостей об'єкта Form1, розмістіть на формі об'єкти та надайте значень їх властивостям згідно зразка:
  3. Властивість Enabled текстового поля для відображення прізвища та ініціалів надайте значення False, щоб користувач не міг змінити вміст цього поля з клавіатури.
  4. Для опрацювання символів українського алфавіту у вікно редактора коду в розділ uses допишіть модуль LazUTF8.
  5. Створіть процедуру опрацювання події: натиснуто кнопку Старт. У вікні редактора коду опишіть змінні, які будуть використовуватись у проекті:
  6. var last_name, first_name, surname, full_name : string;
  7. У вікні редактора коду запишіть команди присвоювання значень змінним last_name, first_name, surname:
  8. last_name := Edit1.Text;
    first_name := Edit2.Text;
    surname := Edit3.Text;
  9. Запишіть команду знаходження значення змінної величини full_name:
  10. full_name := last_name + ' ' + UTF8copy(first_name, 1, 1) + '.' + UTF8copy(surname, 1, 1) + '.';
  11. Запишіть команду виведення отриманого значення змінної full_name у текстове поле, захищене від редагування:
  12. Edit4.Text := full_name;
  13. Запустіть проект на виконання. введіть дані в текстові поля. Натисніть кнопку Старт і перевірте правильність роботи програми. Якщо є помилки - виправте їх. 
  14. Збережіть проект і завершіть роботу із середовищем.
Працюємо в парах
  • У програмі, написаній мовою програмування Free Pascal чи Python, використовуючи значення текстової змінної s1, отримали s2.
    Складіть відповідний програмний код. Перевірте, чи однакові засоби отримання значення змінної s2 із змінної s1 у вибраній мові програмування використав кожний з вас.
Виконуємо самостійно
  • Завдання. Розробіть проект Калькулятор у середовищі Lazarus, у якому в текстові поля вводять числа, після натиснення кнопки з позначкою математичної дії в текстовому полі, яке захищене від змін, отримують результат як на зразку.
    Скористайтеся фрагментом програмного коду для однієї із арифметичних дій:
  • procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
    var a, b: real;
    begin
      a:=StrToFloat(Edit1.Text);
      b:=StrToFloat(Edit2.Text);
      Edit3.Text:= FloatToStr(a+b);
    end;
Домашнє завдання
  • Опрацювати підручник: §22 с. 143-150